Cum influențează kilometrajul și daunele istoricul vehiculului pe piața auto second-hand

de: Ozana Mazilu
18 12. 2024

Kilometrajul unui vehicul este adesea considerat un indicator esențial al stării sale generale, iar mulți cumpărători de mașini second-hand se bazează pe acesta pentru a evalua uzura unui vehicul.

Creșterea riscului de manipulare a kilometrajului

Totuși, realitatea este că acest număr nu reflectă întotdeauna cu exactitate distanța parcursă, mai ales în cazul mașinilor mai vechi. În România, frecvența cu care odometrele sunt modificate crește pe măsură ce kilometrajul vehiculului depășește anumite praguri. Studiile realizate de carVertical arată că, după ce un vehicul depășește 150.000 km, riscul ca odometrul să fie manipulat crește semnificativ. De exemplu, 5% dintre mașinile care au între 150.000 și 200.000 km au avut kilometrajul modificat. Acest procent ajunge la 8,2% pentru vehiculele cu kilometraj între 200.000 și 250.000 km, iar după 250.000 km, rata de manipulare a odometrului poate ajunge până la 14,9%.

Pe măsură ce kilometrajul vehiculului crește, riscurile asociate achiziționării unei mașini cu un odometru modificat devin mai mari. De exemplu, 24,4% dintre mașinile care au parcurs mai mult de 500.000 km au kilometrajul dat înapoi. Aceste manipulări pot induce în eroare cumpărătorii, care, de obicei, consideră un kilometraj mai mic drept un semn al unei mașini mai bine întreținute și mai puțin uzate.

Daunele, o problemă comună la orice kilometraj

Deși riscul de manipulare a kilometrajului crește pe măsură ce distanța parcursă se mărește, problema daunelor este prezentă pe întreaga piață de mașini second-hand. Chiar și vehiculele cu kilometraj scăzut pot fi implicate în accidente, iar daunele anterioare sunt o realitate frecventă. Conform studiilor carVertical, aproximativ 62,7% dintre mașinile cu peste 500.000 km au fost implicate în accidente, însă rata daunelor este și mai mare pentru vehiculele cu kilometraj mai mic. De exemplu, 61,2% dintre mașinile cu kilometraj între 200.000 și 300.000 km au avut înregistrări de daune. De asemenea, chiar și vehiculele care au parcurs între 50.000 și 100.000 km au fost avariate în proporție de 59%.

Aceste statistici arată că, indiferent de kilometrajul vehiculului, riscul de a cumpăra o mașină avariată este semnificativ. În acest context, tot mai mulți cumpărători aleg să verifice istoricul vehiculului înainte de a lua o decizie de achiziție. Rapoartele privind istoricul auto oferă informații valoroase despre daunele anterioare ale vehiculului, iar astfel, pot ajuta cumpărătorii să ia decizii mai informate. De exemplu, verificarea istoricului unei mașini poate dezvălui dacă aceasta a suferit daune majore, precum impacturi frontale, și dacă reparațiile au fost de calitate inferioară.

Pentru a evita riscurile, experții recomandă ca, înainte de a cumpăra o mașină second-hand, să fie efectuată o inspecție detaliată într-un service auto și să fie realizat un drive test. De asemenea, cunoașterea istoricului vehiculului ajută cumpărătorii să evalueze mai bine starea reală a mașinii și să prevadă eventualele costuri de întreținere pe viitor.

În concluzie, cumpărarea unei mașini second-hand presupune nu doar analiza kilometrajului, ci și verificarea daunelor anterioare. Indiferent de distanța parcursă, este esențial ca cumpărătorii să fie conștienți de riscurile ascunse și să își protejeze investițiile prin cercetări adecvate și inspecții detaliate ale vehiculului.